Ny attraktion på Liseberg 2011
ATMOSFEAR !
Såg på Julias blogg att det ska komma en ny attaktion till Liseberg !
AtmosFear är mer än tre gånger så hög som Balders högsta punkt.
Maxhastigheten 110 km/h är lika snabbt som man får köra på de flesta svenska motorvägar.Från toppen kan man se hela Göteborg. Om man vågar titta ner vill säga!
AtmosFear kommer att bli Europas högsta fritt fall, både vad gäller fallhöjd och byggnad att utgå ifrån. Sett till hela världen finns det egentligen bara en enda attraktion som kan liknas vid AtmosFear och den är placerad i Australien.
Åkturen startar under jord i tornets källare och att ta sig därifrån upp till toppen tar cirka 100 sekunder. Nedresan går betydligt snabbare – man faller fritt i strax över tre sekunder. I en hastighet på cirka 110 km/h faller passagerarna mot marken och bromsarna slår inte till förrän man når källaren.
Såg på Julias blogg att det ska komma en ny attaktion till Liseberg !
ATMOSFEAR, kallas lisebergs nya åkattraktion som kommer år 2011. Verkar jävligt läskig. Tornhöjd: 116 meter Fallhöjd: 90 meter Kostnad: 50 miljoner |
Höjd över havet: 146 meter |
Hastighet: 110 km/h |
Antal åkande per tur: 36 |
Åktid: ca 2 minuter |
Kapacitet: 600 passagerare/timme |
AtmosFear är mer än tre gånger så hög som Balders högsta punkt.
Maxhastigheten 110 km/h är lika snabbt som man får köra på de flesta svenska motorvägar.Från toppen kan man se hela Göteborg. Om man vågar titta ner vill säga!
AtmosFear kommer att bli Europas högsta fritt fall, både vad gäller fallhöjd och byggnad att utgå ifrån. Sett till hela världen finns det egentligen bara en enda attraktion som kan liknas vid AtmosFear och den är placerad i Australien.
Åkturen startar under jord i tornets källare och att ta sig därifrån upp till toppen tar cirka 100 sekunder. Nedresan går betydligt snabbare – man faller fritt i strax över tre sekunder. I en hastighet på cirka 110 km/h faller passagerarna mot marken och bromsarna slår inte till förrän man når källaren.
Kommentarer
Postat av: omg, du er latterlig
Trackback